12 Kasım 2008 Çarşamba

Gesi Bağları Türküsü Hikayesi

Bu Türkü Kayseri'nin yerli marsi gibidir.Ama özellikle Gesi de yedisinden yetmisine herkesin ama herkesin bilmesi gereken ve büyük çogunlugunun da bildigi,nesede de,hüzünde de dillerden düsmeyen, o söylenmeden dügün'lerin olmadigi bir türküdür GESI BAGLARI.Öyküsü hakkinda farkli anlatimlar olmasina ragmen simdi anlatacagimiz öykü akla ve türkünün tema'sina en uygun olanidir.Türküde islenen tema Gurbet,Hasret ve Anne sevgisi üzerinedir.Türküde uzak bir yerden Gesi ye gelin gelen kizin Annesine karsi duydugu hasret dile gelir

Haberlesmenin ve ulasimin çok güç oldugu devirlerde evlenip Gesi ye giden gelin uzun bir müddet Annesinden haber alamaz,e koca evi bu, zaten ulasim da kisitli, ki kalksin Annesine gitsin kimselere de soramaz,neticede Anne hasreti ile kavrulup durur.Üstelik kocasi da çalismaya gurbete gitmistir,kocasinin ailesinin de kötü davranmasi karsisinda iyice bunalan gelin duygularini dizelere vurmustur.

Gesi Baglarinda üç irgat isler

Anamdanmi gelir su uçan kuslar

Analar dogurur ele bagislar

Atma anam beni daglar ardina

Kimseler yanmasin anam yansin derdime

Bu dizelerdeki ince,sade,içli ve duygulu sözler siradan Anadolu insanimizin degme sairlere tas çikartacak özelligini de ortaya koymaktadir .

Gesi Baglarinin gülleri mavi

Ayrildim anamdan gülmeyim gayri

Alimi yesilimi giymeyim gayri

Yas tutsun ellerim kina yakmayim

Kör olsun gözlerim sürme çekmeyim

Yine türküde Annesinin bir tek selamina güvenen veya kendisini hatirlamasini isteyen gelin anne sevgisini ve hasreti söyle anlatir:

Su görünen bahçe'mola bag'mola

Su dagin ardinda anam var'mola

Oturur da beni anar'mola

Gel otur yanima basimin taci

Ayrilik günleri ölümden aci

***

Su dereden akan bulanik seller

Derdim içerim de ne bilsin eller

Oturup aglasam divane derler

Örtün pencereyi esmesin yeller

Bu gün efkarliyim bilmesin eller

Bu arada gelin gurbete çalismaya giden kocasina serzenisini ve ona olan ihtiyacini söyle dile getirir:

Gesi baglarina indi bir firenk

Ah çeker aglarim anam dayanmaz yürek

Gönderin yarimi o bana gerek

Gel otur yanima çektigim yeter

Ayrilik hasreti ölümden beter

***

Gesi baglarinda kaynar kum idim

Fener gibi yanan anam mum idim

Evel Allah yarim sensin benim ümidim

Gel otur yanima hallerimi söyleyim

Halimden bilmiyor ben o yari neyleyim

Babasiz olarak gelin olusu,kardeslerinin ekmegini yiyerek yetismesi ,koca evinde basa kakilinca duygulanan gelin alin yazisi hakkinda serzenislerini söyle dile getirir:

Gesi baglarinda tokastim tasa

Gardas ekmegini kakarlar basa

Yetirip çalistim emegim bosa

Ne deyim de aglayim alin yazisi

Kader böyle imis onmaz bazisi

Iste bu içten ezgileri dinleyip de duygulanmamak mümkün mü.Geçmiste özellikle merhum Ahmet Gazi AYHAN'in yorumu ile baslayan ve çesitli sanatçilarla birlikte günümüze kadar gelen bu türkü halen degerini koruyarak zevkle dinlenmektedir.Ayrica türkünün temasinin hasret ve gurbet duygusu degil de iki sevgili hasreti gibi gösterilen ve uydurularak türküye atfedilmis yüzlerce deyis halen halk arasinda söylenmektedir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder